Tverrfaglig samhandling gir bedre forståelse mellom tjenester og styrker koordineringen, noe som sikrer en mer helhetlig oppfølging. I Kvæfjord er det viktig å jobbe godt både med samtykkebasert samhandling og tverrfaglig samarbeid der samtykke ikke kreves.
Fremgangsmåte og gode råd og tips for tverrfaglig samhandling finner du i vår BTI-veileder på nivå 2 og 3.
Tverrfaglige team
Kvæfjord kommune har tre tverrfaglige team for barn og unge. Team for skole og barnehage møtes ved behov, minst én gang per halvår, og jobber forebyggende på gruppenivå samt drøfter enkeltsaker anonymt eller med samtykke. Innmeldte saker presenteres av den som melder inn. Oppvekstteam forebyggende følger opp arbeidet i oppvekstteam koordinerende og sørger for fremgang i det systematisk forebyggende arbeidet.
Tverrfaglig team barnehage:
Oppvekstkonsulent (teamleder), styrer Husby, styrer Vik oppvekstsenter, helsesykepleier, fysioterapeut barn og unge, kommunepsykolog, spesialpedagog barnehage, PPT, barnevernet, SLT-koordinator
Tverrfaglig team skole:
Rektor Borkenes skole (teamleder), rektor Vik oppvekstsenter, helsesykepleier, legetjenesten, fysioterapeut barn og unge, kommunepsykolog, spes.ped koordinator Borkenes, spes.ped. koordinator Vik, PPT, barnevern, SLT-koordinator
Oppvekstteam utøvende? Familieteam? Helseteam barn og unge?
Jobber med temaer etter behov på oppdrag fra oppvekstteamet? Sammensetningen kan variere tilpasses etter hva gruppa jobber med?
Samhandling ved overganger i barnehage og skole:
Ved overganger mellom avdelinger i barnehage og skole har enhetene egne rutiner for ekstra samhandling rundt overgangen til det enkelte barn.