Tilbake

Medvirkning

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som skal sikre at brukere får reell innflytelse på tjenestene de mottar.

Målet er bedre kvalitet gjennom samarbeid, der brukerens ønsker og behov vektlegges.

På kommunenivå handler medvirkning særlig om politisk medvirkning, der brukere bidrar med erfaring og innspill til fagfolk, administrasjon og politikere i planlegging og drift av tjenestene.

Det finnes også varslingssystemer for avvik, slik at både innbyggere og ansatte kan melde bekymringer.

Politisk medvirkning

I Kvæfjord kan innbyggere få innflytelse på saker som angår dem gjennom deltakelse i ulike styrer, råd og utvalg:

  • Kommunestyret: Kommunens øverste politiske organ. Behandler budsjett, planer og viktige beslutninger.

  • Kvæfjord ungdomsråd: Gir unge en tydelig stemme i politiske og administrative prosesser. Ungdommene velger selv sine representanter.

  • Fellesråd for eldre og personer med funksjonsnedsettelser: Rådgivende organ som behandler saker som gjelder funksjonsnedsettelser – og kan også løfte egne saker.

  • Levekårsutvalget: Jobber med saker knyttet til skole, barnehage, kultur, integrering og helse.

  • Teknisk utvalg: Har ansvar for byggesaker og arealplanlegging – viktig for hvordan barn og unge bruker arealer og nærmiljø.
  • Kontrollutvalget: Fører tilsyn med kvaliteten i kommunens arbeid. Tar også imot innspill fra innbyggere.

  • Frivilligforum: Møteplass mellom frivilligheten i Kvæfjord og kommunen, der lag, foreninger og organisasjoner får anledning til å møtes for gjensidig dialog, erfaringsutveksling og innspill til kommunale prosess
  • Kvæfjord idrettsråd: Bindeledd mellom kommunen og idrettslagene i kommunen. Et organisasjonsledd i Norges idrettsforbund, som skal være en lokal pådriver for idrettspolitikk og anlegg. Representanter velges på idrettsrådets årsmøtet.

Varsling

Avvikkssystemer og Internkontroll skal sørge for at vedtatte prosedyrer blir fulgte og at pålagte og planlagte oppgaver blir gjennomført.

Veileder for internkontroll i kommunesektoren gir en fremstilling av reglene i kommuneloven kapittel 25 og tolkningen av disse basert på lovens forarbeider.

Kommunens kvalitetshåndbok samler alt av rutiner, lover, skjema og prosedyrer som ansatte bruker i det daglige. Her finner du også systemene for avvik og varsling.

Varsling betyr å si fra om kritikkverdige forhold – som lovbrudd, grove pliktbrudd eller uetisk oppførsel. Som ansatt har du rett – og noen ganger plikt – til å varsle.

Det finnes to typer varsling:

  • Intern varsling: Via leder, verneombud eller tillitsvalgt.

  • Ekstern varsling: Tilsynsmyndigheter, offentlige instanser eller media. Ved ekstern varsling må du vurdere taushets- og lojalitetsplikt, men det er alltid lov å varsle til offentlige tilsyn (f.eks. Arbeidstilsynet, Helsetilsynet).