Tilbake

Medvirkning

Brukermedvirkning på individnivå innebærer at tilbudet til barnet og familien tilpasses best mulig ut fra deres reelle behov. Barnet og familien deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.

Det viktigste i møtet mellom bruker og hjelper er god kommunikasjon. Dette fordrer at begge er åpne og lydhøre for hverandre. Når noen trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen få, men viktige momenter å huske på for at den som skal hjelpe og den som trenger hjelp sammen skal kunne finne fram til de beste løsningene. Disse momentene inkluderer:

  • å bli tatt på alvor
  • å bli behandlet med respekt
  • å føle tillit og trygghet
  • å få riktig hjelp når behovet er er der

Det er også viktig at hjelperen har evne til å lytte, samt være et medmenneske i møtet med brukeren.

På individnivå har en brukermedvirkning på følgende måte:

  • Utviklingssamtaler i skoler
  • Elevsamtaler i skoler
  • Foreldresamtale i barnehage
  • Barnesamtaler i barnehagen
  • Samarbeidsmøter
  • Ansvarsgruppemøter
  • Samtaler med skolehelsetjenesten

FNs komité for rettigheter har utarbeidet ni prinsipper for oppfyllelse av barns rett til medvirkning.

Stafettholder

Et viktig mål i BTI-veilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til. Kommunen og tjenestene har en Samordningsplikt  for å sørge for at tjenestene jobber sammen for barnets beste.

Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere: kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.

Stafettholders oppgaver:

  • Ansvarlig for å involvere den/de det gjelder så tidlig som mulig i planlegging, gjennomføring og involvering av tiltak.
  • Sikre samtykke til tverrfaglig samhandling om/når det er aktuelt
  • Invitere inn til koordinerings- og evalueringsmøter, også ved uforutsette eller plutselig oppståtte behov
  • Stå for dagsorden for møter, lede møter og sørge for at referat skrives fra møter, følge med på tidsfrister og at tiltak evalueres
  • Sikrer at det snakkes med barnet/ungdommen/foresatte mellom møter og fanger opp hvordan det går
  • Stafettholder er særlig ansvarlig for at barnet/ungdommen/foresattes stemme er synlig i arbeidet
  • Loggføre kontakt som gjøres med barnet/ungdommen/foresatte/andre samarbeidspartnere
  • Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
  • Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt