Brukermedvirkning på individnivå innebærer at tilbudet til barnet og familien tilpasses best mulig ut fra deres reelle behov. Barnet og familien deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
Det viktigste i møtet mellom bruker og hjelper er god kommunikasjon. Dette fordrer at begge er åpne og lydhøre for hverandre. Når noen trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen få, men viktige momenter å huske på for at den som skal hjelpe og den som trenger hjelp sammen skal kunne finne fram til de beste løsningene. Disse momentene inkluderer:
- å bli tatt på alvor
- å bli behandlet med respekt
- å føle tillit og trygghet
- å få riktig hjelp når behovet er er der
Det er også viktig at hjelperen har evne til å lytte, samt være et medmenneske i møtet med brukeren.
På individnivå har en brukermedvirkning på følgende måte:
- Utviklingssamtaler i skoler
- Elevsamtaler i skoler
- Foreldresamtale i barnehage
- Barnesamtaler i barnehagen
- Samarbeidsmøter
- Ansvarsgruppemøter
- Samtaler med skolehelsetjenesten
FNs komité for rettigheter har utarbeidet ni prinsipper for oppfyllelse av barns rett til medvirkning.
Stafettholder
Et viktig mål i BTI-veilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til. Kommunen og tjenestene har en Samordningsplikt for å sørge for at tjenestene jobber sammen for barnets beste.
Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere: kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.
Stafettholders oppgaver:
- Ansvarlig for å involvere den/de det gjelder så tidlig som mulig i planlegging, gjennomføring og involvering av tiltak.
- Sikre samtykke til tverrfaglig samhandling om/når det er aktuelt
- Invitere inn til koordinerings- og evalueringsmøter, også ved uforutsette eller plutselig oppståtte behov
- Stå for dagsorden for møter, lede møter og sørge for at referat skrives fra møter, følge med på tidsfrister og at tiltak evalueres
- Sikrer at det snakkes med barnet/ungdommen/foresatte mellom møter og fanger opp hvordan det går
- Stafettholder er særlig ansvarlig for at barnet/ungdommen/foresattes stemme er synlig i arbeidet
- Loggføre kontakt som gjøres med barnet/ungdommen/foresatte/andre samarbeidspartnere
- Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
- Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt