Brukermedvirkning betyr at brukeren er en likeverdig part i beslutninger om egne utfordringer.
Det skal være lav terskel for å medvirke – både i møter og i dialog med saksbehandlere eller ledelse. Medvirkning gir rett til å bli hørt, men ikke nødvendigvis rett til å få viljen sin. Målet er å utvikle tjenester som bedre møter brukernes behov.
Barnehage
Barnehagen skal sikre barns rett til medvirkning ved å legge til rette for at de daglig kan uttrykke sine meninger og delta aktivt i planlegging og vurdering av barnehagens innhold, jf. barnehageloven § 3 og forskrift til loven Rammeplan for barnehagen, barns medvirkning.. Alle barn skal erfare å ha innflytelse på det som skjer.
Barnehagen skal også ivareta foresattes rett til medvirkning og samarbeide tett med hjemmet til barnets beste, jf. barnehageloven §§ 3 og 4 og Rammeplan for barnehagen, samarbeid mellom hjem og barnehage. Foreldre og ansatte har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling.
Foreldre til hvert enkelt barn (foreldresamtaler)
Foreldremøter
Samarbeidsutvalg, består av valgte foreldrepresentanter, ansatte i barnehagen og eierrepresentant.
Foreldreundersøkelsen
Skole
I skolene har råd og utvalg rett til å uttale seg og komme med forslag i alle saker som gjelder skolen. Rådene har ikke beslutningsmyndighet, men de gir elever og foresatte anledning til å utveksle meninger og komme med felles uttalelser. I linkene under er nyttige nettsider for informasjon om de ulike foraene for brukermedvirkning i skolen.
Elevråd
Samarbeidsutvalg (SU)
Foreldreutvalg (FAU)
Elevundersøkelser.
God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet til elevens oppvekstmiljø. Det er faste treffpunkt mellom hjem og skole.
Utviklingssamtale
Samarbeidsutvalg
Foreldreutvalg
Foreldremøte
Helsestasjon og skolehelsetjenesten
Helsestasjonen, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn og unge blir hørt, involvert og får reell innflytelse i møte med tjenestene – både på individ- og systemnivå.
På individnivå innebærer dette å lytte til barn og unges erfaringer og meninger, og ta dem med på råd i saker som angår dem selv. På systemnivå handler det om å involvere barn og unges stemmer i utvikling og forbedring av tjenestene, for eksempel gjennom brukerrepresentanter eller ungdomsråd.
Tjenestene skal legge til rette for at barn og unge opplever at deres innspill blir tatt på alvor og faktisk påvirker beslutninger og tiltak.
Brukermedvirkning helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
Ungdomsråd
Ungdomsrådet arrangerer årlig en ungdomspolitisk dag, der ungdom selv bestemmer innhold, tema og metode. Dagen brukes til å gi tilbakemeldinger på eksisterende tjenester og komme med forslag til nye.
Ungdata
Ungdata er en nasjonal undersøkelse der elever svarer på spørsmål om livssituasjon og fritid. Resultatene gir viktig kunnskap for forebyggende arbeid, ungdomspolitikk og lokal styring, og behandles i både levekårsutvalget og ungdomsrådet når nye rapporter foreligger.
For Kvæfjord kommune er Ungdata et kartleggingsverktøy som egner seg til bruk innen oppvekst- og folkehelseområdene. Undersøkelsen gjennomføres på ungdoms- og videregående skole hvert 3. år.
Resultater fra Ungdata-undersøkelser finner du her.
På nasjonalt nivå har resultatene relevans for mange sektorer og politikkområder, og benyttes som kunnskapsgrunnlag for styring og politikkutvikling